Як навчитися вимовляти звук Р? Постановка звуку Р у дітей

Як навчитися вимовляти звук Р? Постановка звуку Р у дітей

Фото: depositphtos.com

Якщо ваша дитина після 5-ти років не вимовляє звук Р або вимовляє його неправильно, потрібно уточнити причину, чому це відбувається, і спробувати навчити його правильній вимові.

Це один з найбільш складних звуків в російській мові, вимагає точних рухів і вібрації мови, тому його порушення можуть бути найрізноманітнішими. Як навчитися вимовляти звук Р?

Зміст статті:
  • Як перевірити вимову звуку Р?
  • Артикуляційна гімнастика для звуку Р
  • Логопедичні вправи на звук Р
  • найпоширеніші порушення
  • Вправи для поліпшення мовного слуху
  • Як навчитися вимовляти звук Р: вправи для постановки
  • Закріплюємо вимова (автоматизація звуку Р)
  • Як перевірити вимову звуку Р?

    Попросіть дитину повторити його кілька разів ізольовано– Р Р Р, потім у словах різною позиції слідом за вами: РАК, РИБА, РУКА, ВОРОНА, КОРОВА, ДОРОГА, ВАР, ЖАР, ПАР, ТРАКТОР, ДРАКОН, ПРОСПЕКТ.

    Якщо дитина неправильно вимовляє ізольований Р, то потрібно буде спочатку його поставити, потім закріпити вимову в словах і пропозиціях. Якщо Р ізольовано звучить правильно, а в словах неправильно, потрібно буде тільки закріпити його вимову.

    Основні причини неправильного вимови

    • Порушення рухливості органів мовлення;
    • Коротка вуздечка мови;
    • Порушення мовленнєвого слуху;
    • Неправильне мовне дихання.

    Для перевірки рухливості органів мовлення треба попросити дитину виконати кілька вправ. Сядьте з ним перед дзеркалом, покажіть рух самі, попросіть повторити:

    • відкривати і закривати рот, при цьому «шльопаючи» губами;
    • далеко висовувати язик і ховати його;
    • рухати широким язиком спочатку вгору-вниз, потім вправо-вліво;
    • утримувати широкий язик нерухомий на нижній губі при відкритому рте 10 секунд;
    • витягати губи трубочкою – розтягувати в усмішці;
    • по черзі закривати правий-лівий очі.

    Артикуляційна гімнастика для звуку Р

    Якщо ви помічаєте, що руху у дитини виходять неточні, а деякі він повторити не може, навчіть його спочатку виконувати спеціальні вправи для губ і язика. Вони називаються артикуляційною гімнастикою і призначені для поліпшення рухливості мовних органів.

    Для перевірки мовного слуху дитини запропонуєте йому «зловити» звук Р. Ви по черзі вимовляйте різні звуки, склади і слова, наприклад: П, Л, Ш, Р, С,Р, ЛА, РА, МО, УР, МАМА, РАМА, ЛАПА, ТРОЯНДА, а дитина повинна плескати в долоні, коли почує серед них Р. Якщо дитина плутає близькі за звучанням звуки: Р-Л, Р-Й, це говорить про порушення мовленнєвого слуху.

    Щоб перевірити довжину вуздечки мови, попросіть дитину відкрити рот, як для вимовляння звуку Е, і дотягнутися мовою до основи верхніх зубів. Якщо мову не дотягується, вуздечка вважається укороченою. Її достатньо просто розтягнути з допомогою регулярно виконуваних вправ для мови - «Конячка», «Грибок», «Гармошка».

    Коли звук Р звучить «по-французьки», картаво, по науковому це називається грассирование, має місце порушення мовленнєвого видиху. Якщо вона неправильна, то повітряна струмінь частково йде в ніс, а її залишки розсіюються в роті. В результаті чого вібрує не кінчик язика, а маленький язичок над небом. Грассирование дуже важко піддається корекції, і як тільки ви помітили, що дитина почала картавить, негайно починайте роботу по виправленню мовного видиху.

    Логопедичні вправи на звук Р

    1. На видиху багаторазово вимовляти звук Т, стежити, щоб звук не «йшов» у ніс;

    2. На видиху багаторазово вимовляти звук Д;

    3. Вимовляти склади ти ти, ди ди, ти-та, ди-да, ти-та-те, ди-да-де;

    4. Закріплювати правильний мовленнєвий видих в самостійної промови.

    найпоширеніші порушення

    • Звук пропускається зовсім, замість нього звучить голосний - слово саРай звучить як са_ай;
    • Замість звуку Р вимовляється Л або Й, це називається заміною салай, йука;
    • Звук пом'якшується в тих словах, де має звучати твердо – риба, рюка;
    • Звук вимовляється викривлено, нетипово для російської мови – грассирующий Р.

    У цілому налічується близько 30 різних порушень вимови звуку Р, багато хто з них зустрічаються нечасто.

    Вправи для поліпшення мовного слуху

    Тут приклад роботи при заміні Р на Л. Якщо йде заміна на інший звук, то розрізняють на слух його і Р.

    Дорослий вимовляє різні звуки, серед яких є і Р і Л. Спочатку дитина піднімає руку, коли почує звук Л, потім слухає ті ж звуки, але піднімає руку на звук Р, при цьому слова вголос не повторює. Те ж саме зі словами в яких звуки Р і Л знаходяться:

    • на початку слова: цибуля, рак, росток, робота, ластівка, лопата;
    • у середині слова: молоток, корова, місто, сало, урок, колос;
    • у кінці слова: крейда, злодій, комар, гол, опал, вол, кошмар, кадр.

    Як навчитися вимовляти звук Р: вправи для постановки

    Основні вправи

    1. «Конячка» - енергійно клацати язиком, присасывая його до неба і різко відриваючи;

    2. «Тпру, конячка» - вібруючи губами вимовляти «кучерское» тпру;

    3. «Маляр» - рухати широким язиком від верхніх зубів до горла і назад до зубів;

    4. «Грибок» - присосать мову до неба, натягнувши під'язикову зв'язку. Мова це «капелюшок гриба», а зв'язка – «ніжка гриба»;

    5. «Дятел» - кінчиком мови вдаряти в горбки за верхніми зубами - альвеоли, промовляючи д-д-д-д. Рухається тільки язик, нижня щелепа нерухома.

    6. «Комарик» - сильно впираючись мовою в альвеоли протяжно вимовляти дз-з-з-з

    7. «Заведи моторчик» - підняти кінчик язика вгору за зуби, поступово прискорюючи темп повторювати дын-дын-дын-дын, по можливості, переходячи на др-др-др-ін

    Ці вправи потрібно виконувати кожен день, перед дзеркалом, домагаючись чітких і правильних рухів мови.

    Постановка звуку Р від звуку Д

    Дзвінко і довго вимовляти звук Д, притискаючи кінчик язика до верхніх альвеол. Нехай дитина уявить, що мова – це вітрило, який потрібно надути вітром. При проголошенні звуку Д потрібно сильно дути на мову, щоб «парус закліпав, завібрував на вітрі». Підставивши долоню до рота, дитина повинна відчувати поштовхи повітря. Не відразу, але має вийти др-р-р. Закріплюємо його в словах з поєднанням ін – бійка, один, дракон, потім з поєднанням тр – трава, праця, трон, потім у словах квадрат, патрон, відро, вітраж, кадр, метр, театр.

    Постановка Р від звуку З

    Тягнути звук З при верхньому положенні мови – «комарик гуде», потім швидко рухати кінчиком мови по горбикам за верхніми зубами – «комарик замерз і тремтить».

    Постановка звуку Р на вдиху

    Дитина тягне звук З, притуливши язик до зубів. Поясніть йому – спочатку видувай повітря з рота і вимов З назовні, а потім всоси в себе цей же повітря і звук З разом з ним всередину. Або – вимовляючи звук З зроби таке рух язиком, наче хочеш «всмоктати» в себе слинки.

    Постановка з механічною допомогою

    Для цього можна використовувати гумову соску, ручку чайної ложечки, ватяну паличку або вказівний палець дитини. Предмети повинні бути ідеально чистими, на пальчику потрібно коротко зістригти і рівно підпиляти нігтик, щоб не пошкодити мову. Дитина довго вимовляє верхній звук З або Д-Д-Д-Д, в цей час дорослий яким-небудь з перерахованих предметів швидко рухає під язиком вправо-вліво, викликаючи його коливання. Якщо це пальчик дитини, він повинен бути прямим і спочатку дорослий сам рухає дитячу руку. В результаті повинен послышаться грубий, розкотистий звук Р.

    Закріплюємо вимова (автоматизація звуку Р)

    Після постановки звуку будь-яким зазначеним способом, його потрібно закріпити спочатку на початку слів, потім в середині і в кінці. Після цього називаються або складаються з картинок словосполучення і речення, насичені звуком Р, розучуються чистомовки, скоромовки, вірші та пісеньки. Для цього краще використовувати спеціальну методичну літературу.

    Рекомендуємо допомоги!

    • Велика книга логопедичних ігор
    • Неслухняні звуки «Р»-«Рь». Логопедична зошит (з наклейками)
    • Звуки-звяки. Рычим у віршах. Вірші та скоромовки з відпрацюванням звуку Р
    • Важкий звук, ти наш друг! Звуки Р, Рь
    • 1000 скоромовок з важкими звуками

    Успішність роботи багато в чому визначається індивідуальними особливостями і характером дитини, правильністю дій дорослого. Кому-то навчитися вимовляти букву Р буде відносно просто і чіткий Р вийде практично відразу, з ким доведеться довго і наполегливо займатися, а хтось не обійдеться без допомоги досвідченого логопеда. Не впадайте у відчай, якщо не виходить відразу, будьте послідовні, терплячі, хваліть дитину за найменші досягнення і не лайте при невдачах. Якщо ви твердо вирішили добитися успіху, то все обов'язково вийде.

    Лавицкая Ольга Вікторівна, логопед, спеціально для сайту Активне мама

    Схожі статті:

    • Правила перевезення дітей в автомобілі та громадському транспорті

      Одним з найбільш важливих аспектів безпеки життєдіяльності є дотримання правил і норм на дорозі (будь то пішохід чи водій), а також забезпечення безпечного перевезення та проїзду в транспорті сам...

    • Логічні ігри для дітей

      Чому в процесі виховання і розвитку дітей психологи, педагоги і навіть лікарі так багато часу приділяють грі? Вся справа в тому, що для кожної дитини гра – це справжнє життя, він віддається їй по...

    • Фітбол для дітей

      Хочете дізнатися, як весело і корисно провести час і отримати користь від простої гри зі своєю дитиною? Хочете зміцнити здоров'я дитини в простому і захоплюючому ігровому процесі? Тоді вам просто...

    • Планшет для дітей. Який планшет купити дитині?

      Ноутбуки, мобільні, електронні книги, планшети, смартфони заповнили прилавки магазинів, оселилися в портфелях ділових людей і в звичайних будинках. Через занадто швидкого і різкого появи їх в наш...

    • З якого віку дитині потрібна подушка? Подушки для дітей за віком

      Багато батьки, бажаючи постіль дитини зробити більш зручною, задаються питанням, яка подушка потрібна малюку з моменту народження та в наступні роки розвитку, адже малюк такий крихітний і створює...